Är sökmotoroptimering något för alla?
Kort svar: ja. Sökmotoroptimering är något de allra flesta företag kan dra nytta av oavsett vilken typ av vara eller tjänst du erbjuder. Det spelar ingen roll om man kan köpa produkten online eller inte – om kunderna ser ditt företag i sökmotorerna kommer de att bli intresserade och därför är sökmotoroptimering ett kraftfullt arbetssätt för företag.
Vad gör vi för att förbättra dina resultat i sökmotorerna?
Hur vi arbetar vi med sökmotoroptimering rent tekniskt? Här förklarar vi hur vi går tillväga för att skapa en onlinenärvaro som innebär resultat för ditt företag.
Förstudie
När man ska börja sökmotoroptimera en webbplats behöver man först undersöka och analysera flera aspekter. Alla kunder är olika och därför är detta steg väldigt viktigt för att vi ska förstå ditt företag och vad vi kan göra för att skapa en onlinenärvaro som genererar intäkter.
Vi inleder arbetet med en nyckelordsundersökning där vi tar fram de nyckelord som majoriteten av användarna söker efter för att hitta de produkter eller tjänster som ert företag erbjuder. För att ett nyckelord ska vara framgångsrikt spelar genomsnittligt antal sökningar, konkurrensgrad och relevans en stor roll.
Härnäst analyserar vi hur trafiken till er webbplats ser ut idag. Detta sker med hjälp av olika analysverktyg där vi till exempel kan se dina nuvarande positioner i sökmotorerna samt var vi bör lägga vår energi. Oseriösa sökmotorföretag använder ofta metoder som att hyra ett stort antal länkar av låg kvalitet för att skapa resultat men Google har utvecklat sin algoritm för att upptäcka. Vi på Flighton jobbar endast med sökmotoroptimering av hög kvalitet och strävar efter att skapa webbplatser som är attraktiva för både användare och sökmotorer. När er trafiksituation är fastställd undersöker vi webbplatsens struktur, t.ex. metataggar, innehåll och intern länkstruktur.
Inledande sökmotoroptimering
Efter förundersökningen kan vi börja med det praktiska sökmotoroptimeringsarbetet. De absolut vanligaste stegen som sker under denna fas är:
Innehåll
En av de viktigaste aspekterna för att sökmotorerna ska föredra en webbplats är bra innehåll. Detta är en aspekt som många förbiser när de skapar sin webbplats vilket vi hjälper er med. Vi utformar webbplatsen så att den ska vara så informativ som möjligt.
Struktur
För att skapa så bra resultat som möjligt kan det i vissa fall krävas en omstrukturering av webbplatsen. Om webbplatsen är gammal och har en undermålig grundstruktur kan det försvåra för sökmotorerna att förstå webbplatsen.
Länkar
Sökmotorerna värdesätter en webbplats som har många länkar av hög kvalitet högre än en webbplats med inga eller dåliga länkar till sidan. Ibland säger man att en länk till en webbplats räknas som en “röst” för dess trovärdighet. Vi analyserar hur er länkprofil ser ut idag och hjälper er att skapa länkar av hög kvalitet.
Uppföljning
När vi uppnått våra uppsatta mål inom sökmotoroptimering analyserar vi resultaten arbetet genererar. Vi arbetar även kontinuerligt med att förbättra och justera er närvaro långsiktigt.
Kundcase
Ventilationsföretagets sökmotors dominans
Utmaning Ett ventilationsföretag en aspiration att förbättra
Rättssäker i Malmö: Hur Solvify.se Hjälpte en Advokatfirma Att Ranka 1:a för Familjerätt och Brottmål
Utmaning En advokatfirma i Malmö sökte Solvify.se's hjälp
Hur Solvify Drev en Stockholm Elfirmas Tillväxt
Utmaning När en etablerad elfirma i Stockholm